Word je eigen copywriter!
Als je wilt dat mensen in een oogwenk je boodschap zien en begrijpen, moet je kort en krachtig communiceren. Copywriters zijn daar meesters in. Bij hen is elk woord in een tekst raak. Zelfs al lees je maar een paar fragmenten, de kern van de boodschap is altijd duidelijk. Wat is hun geheim? Ik geef drie tips:
1. Nieuwe gedachte, nieuwe zin
In reclameteksten zijn lange zinnen uit den boze. Waar je in een ‘normale’ tekst nog wel tot 20 woorden kunt gaan, moet je je in reclameteksten beperken tot 10 tot 15 woorden. De regel is: nieuwe gedachte, nieuwe zin. Schrap daarom voegwoorden als en, of, maar, waardoor. Begin liever een nieuwe zin!
2. Niet en nooit verkopen niet
Gebruik vooral positieve taal in in je reclametekst. Woorden als ‘niet’ en ‘nooit’ verkopen niet. Ook nuanceringen en toelichtingen moet je vermijden zolang je primaire doel is om aandacht te trekken. Details komen later, als je klant heeft toegehapt.
3. Zorg voor bezieling
Met een reclametekst wil je je lezer raken. Breng daarom gevoel en sfeer aan door beeldend te schrijven. Een beetje overdrijven helpt ook.
Sfeerloos: De auto rijdt door de straat.
Beeldend: De gele Fiat Panda scheurt door de smalle straat.
Sfeerloos: Monique schrijft teksten.
Beeldend: Monique tovert met woorden.
Goede tips! Vooral belangrijk om leesbaarheid goed in de gaten te houden. Lange zinnen en te erg verkooppraatje helpen hier niet bij.
important to keep a close eye on legibility. Long sentences and too much sales pitch do not help.