Reclameteksten zijn bedoeld om je lezer zo hebberig, enthousiast, angstig of onrustig te maken dat-ie uiteindelijk nog maar één oplossing ziet: kopen bij jou! Maar hoe doe je dat? Hoe schrijf je een pakkende tekst zonder schreeuwerig te worden? Uiteraard is ook dit gewoon een kwestie van dóen. Mijn vijf tips praktische tips helpen je op weg. Gebruik ze als je gaat schrijven voor je website, nieuwsbrief of mailing.

1. Ken je doelgroep
Zorg dat je een duidelijk beeld hebt van je doelgroep en hoe die graag wordt aangesproken. Het is bepalend voor de toon en de inhoud van je tekst, maar geeft ook aan dat je je lezer serieus neemt. Vergelijk het met een aanhef in een brief of de schrijfwijze van iemands naam: doe je het fout, dan haakt je lezer direct af.

2. Maak keuzes
Wie teveel tegelijkertijd wil vertellen in een tekst, verliest al snel de aandacht van de lezer.
Kies daarom één kernwaarde van je bedrijf van waaruit je je tekst schrijft. Ga gerust voor innovatief, betrouwbaar of persoonlijk, maar niet voor alle drie. Gebruik woorden die goed passen bij de gekozen waarde:

Innovatief (nieuw, vooruitstrevend, hip, verandering, eigentijds, toekomst)
Betrouwbaar (eerlijk, open, echt, op tijd, stabiel, veilig, service, garantie)
Persoonlijk (mensen, vriendelijk, contact, face to face, warm, dichtbij)

3. Kies een sterke kop- of onderwerpregel
Een goede kopregel (webtekst)of onderwerpregel (nieuwsbrief) doet wonderen. Niet alleen trek je er sneller de aandacht mee, je selecteert ook de juiste lezers en spoort hen aan tot verder lezen. Er zijn verschillende mogelijkheden:

Nieuwsgierig maken: Een nieuwe methode waarmee u snel leert omgaan met social media.
Intrigeren: Ik? Te vaak online? Hoezo?
Beloven: Faam Communicatie. Voor uw goede naam.
Selecteren: Binnenkort met pensioen? Dan hebben wij goed nieuws voor u!
Uitdagen: E-matching. Durft u het aan?

 4. Schrijf vanuit de lezer
Het is best moeilijk om je te verplaatsen in de gedachten van jouw lezer. Je kent die persoon tenslotte niet. Wat je wel kunt doen is om je tijdens het schrijven voor te stellen dat deze persoon tegenover je zit en met hem of haar in gesprek bent. Kies vervolgens zijn of haar standpunten om jouw eigen verhaal zo goed mogelijk over te brengen. Praat dus niet over WIJ maar over JIJ of U.

Niet: Ik heb een coachingsprogramma samengesteld. Daarin leer ik ondernemers om meer omzet te maken.
Maar: Wil jij meer omzet maken met je bedrijf? Meld je dan aan voor…

Niet: Wij reageren zo snel mogelijk op uw aanvraag
Maar: U ontvangt binnen vijf werkdagen een reactie.

5. Speel in op behoeftes
Hoe krijg je mensen in beweging zodat ze je gaan bellen, mailen, abonneren op je nieuwsbrief of zich inschrijven voor jouw opleiding? Daar is niet één antwoord op te geven. Toch zijn er drie basisbehoeften die in grote lijnen voor iedereen gelden en waar je met je tekst op kunt inspelen. In de reclame wordt hier al sinds jaar en dag slim gebruik van gemaakt:

mensen willen graag erbij horen, aantrekkelijk zijn
(mode, make-up, beauty, dating, sport, auto’s, gadgets, elektrische apparaten, reizen)
mensen willen graag controle hebben over hun omgeving en hun leven
(banken, verzekeringen, software, wonen, opleidingen, coaching, gezondheid)
mensen willen graag iets nieuws, avontuurlijks proberen of meemaken
(alle nieuwe of vernieuwde producten en diensten)

Tot slot:
natuurlijk moet je reclametekst ook niet te lang zijn en lekker vlot lezen.
Gebruik daarvoor mijn vijf tips voor een korte, vlotte tekst.
Heb je nog vragen over het schrijven van een goede reclametekst, stuur gerust een mail. Ik help je graag verder!