schrijven-is-schrappenWil je aan de slag met het schrijven van teksten voor bijvoorbeeld je website? Lees dan eerst mijn vijf tips! Ze helpen je om korter en bondiger te schrijven zodat je teksten niet alleen gezien, maar ook gelezen worden!

1. Schrijf actief
Ik zie nog steeds veel lijdende vormen in wervende teksten. Nu is een lijdende vorm niet fout, maar het is wel verstandig om er bewust – en spaarzaam – mee om te gaan. De lijdende vorm herken je aan zinnen met een vorm van het hulpwerkwoord ‘worden’.

Bijvoorbeeld: Er worden bloemen op tafel gezet door mijn moeder.
Zet je deze zin om naar de bedrijvende (actieve) vorm dan krijg je:
Mijn moeder zet bloemen op tafel.

De zin wordt zo korter, maar ook actiever. Het geeft meer dynamiek aan je tekst waardoor deze vlotter leest. Vooral in ambtelijke teksten stikt het vaak van de lijdende zinnen. Het is een slimme manier om de handelende (verantwoordelijke) persoon uit de wind te houden (Er worden nieuwe manieren gezocht om….). Maar dat maakt de tekst absoluut niet beter leesbaar.

2. Maak korte zinnen
Wanneer is een zin te lang? Daarover zijn de meningen – ook bij tekstschrijvers – nogal verdeeld merk ik. Zelf neig ik naar kort. Een zin met twintig woorden is voor mij echt het maximum. En ik ben ook niet bang om punten te zetten waar anderen liever kiezen voor een komma. Gewoon. Omdat het lekker leest.

3. Schrijf concreet
Vooral voor dienstverlenende bedrijven is het best lastig om concreet (betekenisvol) te omschrijven wat je te bieden hebt: je geeft advies, je verbetert processen, je brengt informatiestromen in kaart. Maar wat doe je nou precies? Ik worstel er zelf ook vaak mee. Wat mij helpt is een oefening die ik ooit leerde op een schrijftraining: prik blind vijf woorden uit een boek of krant en gebruik die om je product of dienst te omschrijven. Tja, en dan moet je aan de slag met woorden als kaarslicht, capuccino of kippenhok. Maar echt, het helpt. Het zorgt er in ieder geval voor dat je even uit je vaste woordenschat stapt.

 4. Neem je lezer serieus (en jezelf iets minder)
Sommige bedrijven weiden in hun wervende teksten eindeloos uit over hun methodes, processen, technieken, adviesmodellen en wat al niet meer. Mijn advies: doe het niet. Het interesseert niemand. Maak zo nodig een link voor de lezer die wel geïnteresseerd is in alle achtergronden. Beperk je op de homepage tot een opsomming van maximaal vijf (korte) redenen waarom klanten voor jouw bedrijf moeten kiezen. Echt, dat is genoeg.

 5. Schrijf positief
Je zou het bijna vergeten, maar een wervende tekst is bedoeld om te enthousiasmeren! Toch zie ik nog regelmatig wervende teksten voorbij komen waar ik eerder droevig van word dan blij. Mijn tip: gebruik woorden als voordeel, winst, goed, ja, slim, makkelijk of nieuw. Niet voor niets vind je ze – tot vervelends toe – in reclameteksten. Maar toch: wie slim schrijft, haalt meer winst uit zijn teksten!