SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat is niets anders dan je website beter vindbaar maken voor nieuwe klanten via zoekmachines. Weten hoe dat moet? Ik geef je vijf tips & tricks!

Als tekstschrijver wist ik al wel dat, als je de juiste zoekwoorden gebruikt in je tekst, je beter vindbaar bent op internet. Inmiddels zijn er echter veel meer mogelijkheden om hoger te scoren in de zoekresultaten. Deze week volgde ik daarom via Frankwatching de training ‘Schrijven voor SEO’ van Rutger Steenbergen (SEO Zwolle) en kreeg ik veel nieuws te horen. Ik ben meteen aan de slag gegaan en… boekte ook meteen resultaat. Ik geef je graag vijf tips die je meteen kunt toepassen.

 1. Zoekwoorden gebruiken
Als je bijvoorbeeld gevonden wilt worden op ‘tekstschrijven’ en ‘SEO’ dan is het belangrijk dat deze zoekwoorden op verschillende plaatsen terugkomen in de tekst op je website. En dan niet alleen in de bodytekst, maar ook in je titels en (vetgedrukte) tussenkopjes. In de training leerde ik dat je de zoekwoorden ook en vooral moet plaatsen in de inleiding van je teksten (Google leest van boven naar beneden), je meta-omschrijving (stukje tekst dat verschijnt in de zoekresultaten van Google, onder je URL) en in de titels van je afbeeldingen. Dus noem je foto niet ‘plaatje01’ maar gebruik een omschrijving waarin je je zoekterm verwerkt.

2. Synoniemen gebruiken
Zoals gezegd helpt het niet om jouw zoekwoorden heel vaak te verwerken in je tekst om zo beter vindbaar te worden. Ten eerste word je tekst onleesbaar en ten tweede trapt Google daar niet meer in. Beperk je tot drie of vier keer per pagina en gebruik daarnaast synoniemen of variaties van je zoekwoorden. Google is namelijk meer en meer in staat om de betekenis van tekst en woorden te analyseren. (semantic search)

3. Kiezen voor specifieke zoektermen
Natuurlijk zou ik graag goed gevonden willen worden op het zoekwoord ‘tekstschrijver’ maar de concurrentie op deze zoekterm is enorm. Daar kan ik als eenmansbedrijf nooit tegenop. ‘Tekstschrijver Bleiswijk’ beidt echter al veel meer kansen. Kies dus voor langere, specifiekere zoektermen waarop je graag gevonden wilt worden. En waarbij je ook kans maakt om te scoren.

4. Zorgen dat andere sites naar jou linken (externe links)
Als anderen op hun website een link plaatsen naar jouw website, krijg je ook weer punten van Google. Je bent blijkbaar de moeite waard! Maar hoe kom je aan zo’n externe link? Vraag bijvoorbeeld je klanten om een review te schrijven van jouw product of dienst. Of ga gastbloggen. Je kunt natuurlijk ook gewoon vrágen of mensen een link naar jouw site willen plaatsen…

5. Zorg voor voldoende relevante tekst
Voorlopig kan Google tekst vele malen beter lezen en indexeren dan foto’s of video’s. Zorg daarom voor voldoende relevante tekst op je site. Tijdens de training kreeg ik als indicatie: 300 woorden voor de homepage en 400 woorden voor achterliggende pagina’s. Schrijf je blogs, dan mag je zelfs helemaal los en is 900 woorden echt niet te veel. Google loves blogs namelijk. Kijk, hier word ik als tekstschrijver dan weer blij van. Overigens bevat dit blog ‘slechts’ 780 woorden…

Communicatiebureau Bleiswijk? Bingo!
Zelf heb ik een WordPress site die ik eenvoudig kan aanpassen, dus ik ben direct aan de slag gegaan met het verbeteren van mijn eigen vindbaarheid. Ik wilde graag gevonden worden op de zoektermen ‘communicatiebureau, Bleiswijk’.  Als ik deze termen voorheen intypte, verscheen ik niet op de eerste pagina van Google. Niet gek, want in mijn tekst op de homepage bijvoorbeeld, kwam het woord Bleiswijk helemaal niet voor. Evenmin in de titels. Dat heb ik daarom meteen veranderd en voilà… ik sta met mijn homepage inmiddels op plaats 8! Mijn volgende stap is nu om ook de overige pagina’s te optimaliseren, zodat ik op nog veel meer zoektermen hoog in de ranking verschijn.

Dan nog dit…
De informatie in dit blog is slechts een greep uit het programma dat tijdens de training Schrijven voor SEO werd aangeboden. En bovendien ook nog mijn eigen interpretatie ervan. Er is  veel meer te leren en te nuanceren over Schrijven voor SEO. Als je serieus interesse hebt om er meer mee te gaan doen, raad ik je aan om ook een training te volgen. Dan krijg je alle noodzakelijke informatie helder en overzichtelijk aangeboden. Stuur me gerust een mail als je behoefte hebt aan meer informatie!