education-is-the-most-powerful-weaponwhich-you-can-use-to-change-the-worldWil je graag meer klanten lokken naar je website? Maar worstel je met het samenstellen van content ? Ik geef je in deze blog weer handige tips & tricks!

Er was eens…
Het is volgens mij nog niet eens zo heel lang geleden dat je de teksten die je schreef voor je papieren folder, letterlijk kon overnemen op je website. Je website was op dat moment dan ook vaak niet meer dan een digitaal uithangbord van je bedrijf. Met mooie (vaak lange) beschrijvingen van je producten of diensten, je medewerkers en je missie of visie. Maar die tijd is echt voorbij…

URL? Wat is dat?
Anno 2016 zijn zakelijke websites doorontwikkeld tot één grote bron van antwoorden op veelgestelde vragen van de klant. Of van oplossingen voor hun meest voorkomende problemen. Mensen surfen niet meer maar googelen. Je herkent het waarschijnlijk wel. Hoe lang is het geleden dat jij voor het laatst een url (www.naambedrijf.nl) intypte? Dat doet toch niemand meer?

Klik, ik heb je!
Dit nieuwe surfgedrag heeft veel invloed op de samenstelling van de content voor je website. Die moet namelijk in alle opzichten relevant, goed gestructureerd en goed vindbaar zijn. Anders krijg je óf nooit een nieuwe bezoeker óf hij/zij is zo weer verdwenen. En dat wil je niet. Je wilt dat jouw bezoeker blij wordt van jouw website en overgaat tot actie. Abonneren op je nieuwsbrief bijvoorbeeld of een offerte aanvragen. Dan wordt het echt interessant, want dan heb je zijn naam en mailadres. En kun je hem of haar rechtstreeks benaderen.

Nogmaals, wat betekent dit voor je content? Eigenlijk maar één ding: dat je je content samenstelt vanuit het perspectief van je klant. Wat is zijn/haar vraag of probleem? Van aanbodgericht naar vraaggericht dus. Of liever nog zoekgericht. En dat is echt wel even wennen. Hoe pak je dat aan? Ik geef je vijf handig tips.

Tip1: Formuleer de zoektermen en zoekvragen waar je op gevonden wilt worden.
Welke zoektermen gebruiken jouw klanten als ze producten of diensten nodig hebben die vergelijkbaar zijn met die van jou? Meestal typen mensen meer dan één zoekwoord in bijvoorbeeld ‘tekstschrijver Rotterdam’ of ‘tekstschrijver financiële diensten’.  Maar welke zijn nu voor jouw bedrijf relevant?
Je kunt jouw zoekterm snel checken door in Google je zoekwoord in te typen (Google Suggest). Google geeft dan zelf al meerdere voorbeelden van veelgebruikte zoektermen. Is jouw beroep communicatieadviseur en typ je dat in bij Google, dan geeft Google automatisch de volgende veelgebruikte zoektermen: communicatieadviseur Rotterdam, communicatieadviseur Engels, communicatieadviseur salaris en communicatieadviseur vacature.
Echt heel erg veel wijzer word je er nog niet van, daarom heb ik nog een andere tip voor je: http://keywordtool.io/.  Hier kun je een zoekterm intypen en dan verschijnt een lijst met veelgebruikte zoektermen én zoekvragen. (Er verschijnt ook een irritant subschermpje maar de zoektermen blijven leesbaar).

Tip 2: Gebruik je zoektermen en zoekvragen op alle belangrijke plekken
Heb je een lijstje met zoektermen en zoekvragen samengesteld, verwerk ze dan in de content van je website. Niet alleen in je teksten maar ook – en vooral – in je titels, subtitels en namen van foto’s. Daar kijkt Google namelijk als eerste naar.

Tip 3: Zorg voor overzicht en structuur
Niets is zo irritant als een website waar je de weg kwijtraakt. Bezoekers zijn dan heel snel verdwenen. Maak het ze dus makkelijk door een duidelijke structuur aan te brengen waardoor je je bezoeker door je website loodst. Maak dus op de homepage al duidelijk waar je wat kunt vinden. Doe dat aan de hand van de vragen en problemen van je klanten. Hoe meer ze het gevoel hebben dat jij een oplossing kan bieden, hoe beter.

Tip 4: Korte tekst als het moet, lange tekst als het kan
De stelling dat online bezoekers geen lange tekst lezen, is achterhaald. Maar bezoekers zijn pas geïnteresseerd, als ze zeker weten dat jij de expert bent die ze zoeken. Dan lezen ze graag meer over je aanpak of je achtergrond. Dus bekijken ze je filmpje of downloaden ze een document. Ook hiervoor geldt dus weer: laat direct op je website weten dat jij de expert bent die of het product verkoopt dat jouw bezoekers zoeken. Voordeel van lange tekst is overigens dat je er veel zoekwoorden in kunt verwerken waardoor je vindbaarheid via Google omhoog gaat.

Tip 5: Neem de tijd voor het upgraden van je website
Deze laatste tip is een inkopper, maar ik noem ‘m toch. Als je je website wilt upgraden, neem er dan vooral tijd voor. Verwacht niet dat het in een week is gepiept. En verwacht ook niet dat je het er even bij kunt doen. Merkje dat je het uitstelt, haal er dan iemand bij die je op weg kan helpen. Echt, daar word je blij van. Waar je ook heel blij van wordt, is de eerste offerteaanvraag via je website. Dat weet ik uit eigen ervaring. Waarmee ik wil zeggen dat het vele werk zich ook gaat terugverdienen!