Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat de belangrijkste taak van een communicatieadviseur was om de regie te houden op alles wat een bedrijf aan informatie de wereld instuurde. Folders, nieuwsbrieven, persberichten, interviews… aan de adviseur de taak om te voorkomen dat er verkeerde dingen werden gezegd of geschreven die niet bijdroegen aan de goede naam van het bedrijf.

Maar nu is het 2014. En ziet de wereld er behoorlijk anders uit. Oké, wij communicatieadviseurs verzenden nog steeds allerlei berichten, maar… we zijn lang niet meer de enige. Medewerkers, klanten, buren, familieleden… iedereen communiceert vandaag de dag over een bedrijf. Jan en alleman twittert, post en blogt er op los. Hoe houd je daar de regie op?

Daar is natuurlijk al over nagedacht. De term die ik steeds vaker tegenkom en het antwoord lijkt te zijn op deze nieuwe ontwikkelingen is: conversatieadviseur. Of, in goed Nederlands: communitymanager. Conversatieadviseurs houden zich niet langer bezig met het beheersen van de communicatie, maar het volgen van de conversaties. Elke dag (liefst vaker) houd je in de gaten wat er over jouw bedrijf wordt gezegd op internet.

Maar dat is niet het enige. Je neemt als conversatieatieadviseur ook deel aan deze gesprekken. Wordt er geklaagd over jouw bedrijf op Twitter? Dan reageer je direct. Is iemand blij met jouw bedrijf op Facebook? Dan deel je dat zo veel als mogelijk is.

Deze ontwikkelingen zijn even wennen. Veel communicatieadviseurs zijn toch behoorlijke control freaks is mijn ervaring. Overal berichten zien oppoppen kan dan behoorlijk bedreigend zijn. Is het ook erg? Nee. Integendeel. Het komt de geloofwaardigheid van een bedrijf alleen maar ten goede. Want dingen roepen die je niet kunt waarmaken als bedrijf is nu voorgoed verleden tijd. Doe je het toch, dan word je direct afgestraft door een twitterende klant of bloggende medewerker. Eerlijkheid, authenticiteit en transparantie zijn nu belangrijker dan ooit.

Valt er dan helemaal niets meer te regisseren voor een conversatieadviseur? Het controletijdperk lijkt voorgoed voorbij maar je kunt als conversatieadviseur wel gesprekken sturen. Hier komt de corporate story (missie/visie) weer om de hoek kijken. Weten waar jouw bedrijf voor gaat, helpt je om conversaties een bepaalde richting op te sturen. De richting die bijdraagt aan de goede naam, de reputatie van jouw bedrijf.

Overigens kan de corporate story je als conversatieadviseur ook helpen om te zorgen dat je op de juiste plekken op het internet aanwezig bent. Gaat jouw bedrijf voor duurzaam? Volg dan de discussies die daarover gaan. Dat is misschien nog wel de grootste uitdaging voor de communicatieadviseur van vandaag: dat je daar bent waar het gebeurt. Tussen je doelgroepen. En niet in je ivoren toren blijft zitten.